Felsefe.Gen.TR

Charles Horton Cooley Kimdir?

Charles Horton Cooley Kimdir?

Charles Horton Cooley, 17 Ağustos 1864 ila 8 Mayıs 1929 tarihleri arasında yaşamış olan Amerikalı sosyolog ve düşünürdür. Charles Cooley, Michigan Yüksek Mahkemesi Yargıcı Thomas McIntyre Cooley’in oğludur.

Charles Horton Cooley, 17 Ağustos 1864’te Michigan, Ann Arbor’da Mary Elizabeth Horton ve Thomas M. Cooley’nin oğlu olarak dünyaya geldi. Thomas Cooley, Michigan eyaletinin yüksek mahkeme yargıcıydı ve 1859’da Michigan Üniversitesi Hukuk Fakültesini kuran üç öğretim üyesinden biriydi. 1859-1884 yılları arasında hukuk fakültesinin dekanı olarak görev yaptı.

Cooley’nin annesi Mary, halkla ilişkilerle aktif bir şekilde ilgilendi ve kocasıyla birlikte Eyaletler Arası Ticaret Komisyonu ile Amerika Birleşik Devletleri’nin çeşitli şehirlerini gezdi.

Babası, eğitimin önemini vurgulayan çok başarılı bir siyasi figürdü. Yine de Cooley zor bir çocukluk geçirdi ve bu da babasına karşı kopukluk duyguları yaşamasına neden oldu. Kendi babasına karşı duyduğu korku ve yabancılaşma, ergenlik döneminde on beş yıl boyunca, bazıları psikosomatik gibi görünen çeşitli hastalıklar geçirmesine neden oldu. Bu güvensizliklerin yanı sıra, diğer çocuklarla etkileşim eksikliği nedeniyle bir konuşma engeli de yaşadı. Çocukken izolasyon ve yalnızlık duygularıyla uğraştı, bu da onu okumaya ve yazmaya ilgi duymaya yöneltti.

Cooley bir hayalperestti ve “kurguladığı dünya” hayatı onun sosyolojik çalışmalarında önemli bir etkiye sahipti.

Charles Horton Cooley

Charles Horton Cooley

Cooley’in Eğitimi ve Çalışma Hayatı

Cooley on altı yaşında Michigan Üniversitesine gitmeye başladı. 1887’de Michigan Üniversitesinden mezun oldu ve bir yıllık makine mühendisliği eğitimi aldı. Cooley, 1890’da siyaset bilimi ve sosyoloji alanında yüksek lisans yapmak için okula geri döndü. Ardından ekonomi ve sosyoloji dersleri vermeye başladı. Cooley, doktora derecesi için çalışmalarına devam etti.

1894’te felsefe okumaya başladı. Bu sırada sosyolojiyle de derinden ilgilendi, ancak Michigan Üniversitesinde sosyoloji bölümünün olmaması nedeniyle doktorasına Columbia Üniversitesinden devam etti. Orada, Amerikalı sosyolog ve ekonomist Franklin Henry Giddings ile çalıştı ve doktora tezini, ekonomi üzerine “The Theory of Transportation” isimli çalışmasıyla tamamladı. Doktora derecesini 1894’te almış oldu. Ardından Michigan’da ders vermeye başladı. Michigan’da 1907’de sosyoloji profesörü olan Cooley hayatının sonuna kadar burada çalışmaya devam etti.

Babası ülke çapında tanındığı için Cooley başarısızlık fikrinden çok korkuyordu. Yaşamına çizdiği kesin bir yön yoktu ve çalışma alanı olarak matematik, sosyal bilimler, psikoloji veya sosyolojiyi düşünüyordu. O, yazmayı ve düşünmeyi tercih ederek filozof Herbert Spencer’ın eserlerini okumaya başladı. Bundan sonra sosyal sorunlara ilgi duyduğunu fark etti. 1920’de Spencer’ın çalışmalarıyla ilgili düşüncelerini paylaşarak, Darwinci ilkeler konusunda birçok değerli bakış açısı getirmesine karşın onun sempatiden ve sosyolojik perspektifin uygun kullanımından yoksun olduğunu belirtti.

Cooley, sosyal gerçekliğin fiziksel gerçeklikten niteliksel olarak farklı olduğuna ve bu nedenle ölçülmeye daha az uygun olduğuna inanıyordu. Bu görüşleri nedeniyle bir sosyal teorisyen olarak, bir araştırmacıdan daha üretkendi. “Human Nature and the Social Order” (1902, 1956’da yeniden basıldı) isimli çalışmasında, benliğin başkalarıyla etkileşim sonucunda belirlenmesinin üzerinde durdu.

Charles Horton Cooley

Charles Horton Cooley

Benlik duygusunun iki şekilde oluştuğu teorisini dillendiren Cooley bunları şöyle açıkladı: Kişinin fiili deneyimleri yoluyla, başkalarının onu nasıl gördüğü algısı yoluyla. Cooley ikinci benlik oluşumunu “ayna benlik” olarak adlandırmıştır. Bu ikili anlayış, Cooley’nin aklın sosyal olduğu ve toplumun da zihinsel bir yapı olduğu şeklindeki temel teorisine katkıda bulunmuştur.

Cooley, “Social Organisation”da (1909, 1956’da yeniden basıldı) psikolojik görüşlerinin hedeflenen sonuçlarının sınırlarını çizdi. Bağlılık, dürüstlük ve özgürlük gibi toplumsal ahlaki bütünlüğün aile, komşuluk ilişkileri ve oyun grupları gibi birincil gruplardaki yüz yüze ilişkilerle sağlandığını savundu.

Charles Cooley, son büyük çalışması olan “Social Process”te (1918, 1966’da yeniden basıldı), Darwin’in doğal seçilim ve kolektif (sosyal) varoluşa uyum ilkelerini kullandı. Ayrıca, Michigan Üniversitesinden bir diğer çalışma arkadaşı John Dewey ile sembolik etkileşimciliğin gelişmesinde önemli bir rol oynadı.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

2005'ten beri...