Felsefe hakkında her şey…

James Mill Kimdir?

07.11.2019
1.913

İskoç tarihçi, ekonomist, politika teorisyeni ve filozoftur.

Northwater Bridge’de doğdu. Babası bir ayakkabıcı olan James Mill, annesi Isabel Fenton’dır. İskoçya’da zengin aileye mensup olmayanlara tanınan eğitim imkanlarından yararlanarak eğitimini tamamladı. Sir John Stuart M.P.’nin yardımıyla Montrose Akademisi’nden, felsefe ve Yunanca eğitimi aldığı Edinburg Üniversitesi’ne gitti. Daha sonra papazlık eğitimi aldı. 1801 yılında ise Londra’da gazeteci olarak çalışmaya başladı.

Forfarshire’li bir ayakkabıcının oğlu olan Mill, 1773 yılında doğdu. İskoçya’da zengin aileye mensup olmayanlara tanınan eğitim imkanlarından yararlanarak eğitimini tamamladı. Sir John Stuart M.P.’nin yardımıyla Montrose Akademisi’nden felsefe ve yunanca eğitimi yaptığı Edinburg Üniversitesi’ne gitti. Daha sonra papazlık eğitimi aldı. 1801 yılında ise Londra’da gazeteci olarak çalışmaya başladı.

1808 yılında Jeremy Bentham ile tanıştı. Mill, taraftarı olduğu Bentham’ın bazı çalışmalarının yayınlanmasında O’na yardımcı oldu. 1807 yılında David Ricardo ile tanıştıktan sonra Ricardo’nun “Principles of Political Economy and Taxation” adlı eserinin yazılmasında önemli bir rol oynadı.

Mill, 1806 yılında yazmaya başladığı üç ciltten oluşan “History of British India” adlı kitabını 1818 yılında yayınladı. 1819 yılında East India House’a atandı. Bu görev sırasında hazırladığı “Elements of Political Economy” adlı çalışmasını 1828 yılında yayınladı. 1816 ve 1823 yılları arasında Britannica Ansiklopedisi için başta hükümet ve kolonilerle ilgili olmak üzere çeşitli konularda makaleler yazdı. 1824 yılında radikal ve “faydacı” fikirleri savunan bir gazete olan Westminster Review’in kuruluşunu destekledi. 1824 ve 1828 yılları arasında daha sonra Londra Üniversitesi olan kurumun kuruluşunda görev aldı.

6 Nisan 1773’te İskoçya’da Forfar (Angus) bölgesinde Northwater Bridge’de doğdu, 23 Haziran 1836’da Londra’da öldü.

Edinburgh Üniversitesinde felsefe öğrenimi gördü. 1802’de gazetecilik yapmak üzere Londra’ya gitti. Londra’da Anti-Jacobin Re-view, Britiih Revieıv, Eclectic Revieıv ve Edinburgh Revieıv dergilerine sürekli yazı yazdı. Philanthropist adlı derginin yayın yönetmenliğini yaptı. 1808’de Yararcılık Utilitarianism adı verilen ahlak kuramını ortaya atan Bentham ile tanıştı ve onun etkisi altında kalarak, bir eylemin eğer mutluluğa yol açıyorsa doğru, mutluluğa yol açmıyorsa yanlış olduğunu savunan Yararcılık akımının önderlerinden biri oldu.

“Felsefi köktenciler” olarak da bilinen bu reformcu grubun etkinliğini genişletmek için çalıştı. Mill,1816-1823 yıllarında Encyclopedia Britannica’ya yazdığı hükümet, eğitim, basın özgürlüğü ve sömürgeler maddelerinde yararcılık ilkelerini bu konulara uyguladı ve 1823’tt Bentham ile birlikte çıkardığı We$tminster Review’de yazdığı, yasama ve cezaevleri konularındaki yazılarla görüşlerini yaymaya çalıştı. On bir yıl üzerinde çalıştığı Histoty of Britiih India’yı (“İngiliz Hindistanı’nın Tarihi”) 1817’de üç cilt olarak yayımladı. Bu kitap toplumsal koşul ve dengeleri göz önüne alarak, Hindistan’ın sömürgeleştirilmesinin geniş kapsamlı bir irdelenmesi olması anlamında, alanında ilkti. Aynı zamanda, Hint uygarlığının gelişimi ve İngiliz egemenliğinin Hint gelenekleri üzerinde yaptığı tahribat üzerine incelemeleri de içeriyordu.

Mili yaygın oy hakkı ve üyeleri kısa aralıklarla yenilenen yasama organlarına dayalı bir temsil sisteminin, kendiliğinden, yasamanın yürütme üzerinde denetim kurmasına yol açacağını düşünüyordu. Mill’e göre, çoğunluk egemenliği, en çok sayıda kişinin en büyük mutluluğunun zorunlu önkoşulu değildir. Despot bir hükümdar, aydın ve iyilikseverse bu mutluluğu bilgisiz çoğunluğun yönetiminden daha etkin bir şekilde sağlayabilir, ama bunu güvenceye alacak bir kurumsal aygıt gereklidir. Mill’ii, öte yandan, “yoksulların”, “ona sınıflar”a kendilerini temsil hakkını vereceğinden kuşku duymayarak, toplumsal sınıflar yerine bireylerin temsil edilmesi üzerinde duruyor, ve bu “ona sınıflar’a seçim hakkının verilmesiyle, “yoksullar”ın taleplerinin gerçekleşeceğine inanıyordu. Mili’in, 1806’da doğan ve eğitime ilişkin ilkelerini sıkı biçimde uygulayarak yetiştirdiği oğlu John Stuart Mill’e göre, babası, aklın gücüne fazla güvenmekte ve yasamanın bir sınıfın çıkarını temsil etmekten çıktığı durumda genel çıkara uygun işleyeceğine inanmaktadır. Mili, 1821’de yayımladığı Elementi of Political Economy’de (“Politik İktisadın Öğeleri”) “felsefi köktencilerin klasik iktisat ve özellikle Ricardo iktisadı üzerine görüşlerinin bir özetini vermektedir. Bu kitabında, Malthus’un nüfus üzerine görüşlerinden yola çıkarak, sermayenin nüfusla aynı oranda artmadığı varsayımıyla, siyasal reformcuların temel sorununun nüfus artışı olduğunu savunmuş, Ricardo’nün görüşleri doğrultusunda da, esas olarak, toprağın “hak edilmemiş” değer artışının vergilenmesi gerektiğini ileri sürmüştür.

Yararcılık’ın psikolojik temelini netleştirmek için yazdığı Analysis of the Phenomena of the Humarı Mind’dî (“İnsan Aklının Görüngülerinin Çözümlemesi”) Bentham’ın Hartley’den alarak, Yararcılık bağlamında kullandığı Çağırışımcılık Assodationism kavramı üzerinde durmuştur. Zihinsel görüngüleri çağrışım ile açıklamaya çalışmış, Yararcılık’ın, mutluluğun haz alarak ya da acıdan kaçınarak oluştuğu şeklindeki önermesini genişleterek, bireyin oluşturduğu çağrışımları, bireysel hazzın kaynağı olarak yorumlamıştır. Mill’in önemi, Bentham’ın düşüncelerini popüler hale getirmesinden ve onun kuramından yola çıkarak dönemin önde gelen birçok filozof, iktisatçı, tarihçi ve hukukçusunu içine alan bir okul kurmasından ileri gelmektedir. Özgün bir katkısı olmayan Mill’in çalışmalarında, Bentham ya da Hartley’de olmayan pek az şey vardır. Yararcılık kuramına katkısı, hükümet ve eğitim üzerine makalelerinde ve Hartley’nin çağrışımcı psikolojisini genişletmesindedir.

Başlıca Çalışmaları

– An Essay on the Impolicy of a Bounty on the Exportation of Grain, 1804.
– “Lord Lauderdale on Public Wealth”, 1804, Literary Journal
– Commerce Defended, 1808.
– Thomas Smith on Money and Exchange, 1808.
– History of British India, 6 vols., 1817
– “Government”, 1820, Encycl. Britannica
– Elements of Political Economy, 1821
– “Liberty of the Press”, 1823
– Essays on Government, Jurisprudence, Liberty of the Press, Education, and Prisons and Prison Discipline, 1823.
– An Analysis of the Phenomena of the Human Mind, 2 vols., 1829
– Essay on the Ballot and Fragment on Mackintosh, 1830.
– “Whether Political Economy is Useful”, 1836
– The Principles of Toleration, 1837.

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

2005'ten beri çevrim içi felsefe yapıyoruz...