Aile Öğrenme Ortamının Düzenlenmesi

felsefe Nedir

Anne babanın çocuğu derse ve okula motive edebilmesi son derece önemlidir. Çocuğun özellikle okula başladığı ilk yılda desteklenmesi, becerilerini geliştirebilmesi için fırsat verilmesi, öğrenmeye heveslendirilmesi gerekir. Anne babanın çocuğun eğitimiyle ilgili farklı görüşleri, disiplinde bir tutarlılığın olmayışı da çocuğun başarısını olumsuz etkileyebilir. Çocuğun okula, derse motive olabilmesi için öncelikli anne babasından tutarlı ve dengeli ilgi, sevgi ve şefkat görmesi gerekir. Bu bağlamda aile ortamlarını sağlıklı ve sağlıksız aile ortamları diye ele almakta yarar görülmektedir.

Sağlıklı aile ortamları: Sağlıklı aile ortamları çocuklara sağlıklı bir öğrenme ortamı sunar. Sağlıklı ailelerde bireyler arası ilişkiler samimi, açık ve rahattır. Aile üyeleri birbirlerine güvenir ve sıcak ilişkiler kurarlar. Bu ailelerde bütün bireyler görev, rol ve sorumluluklarını bilirler. Denetim mekanizması baskıcı değil, demokratiktir. Sağlıklı bir aile ortamında büyüyen çocukların daha özgüvenli ve başarılı bireyler olarak yaşamlarını sürdürdükleri dikkatleri çekmektedir.

Sağlıklı aile ortamı bilişsel gelişimin desteklendiği, ihtiyaç duyulan her türlü malzeme ve materyalin imkanlar ölçüsünde temin edildiği ve çocuğun her türlü başarısının desteklendiği bir ortamdır. Okulla ilgili ödev, proje ve araştırmalar yapılırken çocuk desteklenir. Çocuğun rahat çalışabileceği fiziksel ortamlar oluşturulmaya çalışılır. Çocuğun rahat çalışabileceği ya da oynayabileceği bir odasının, masasının ya da çalışma alanının olması, çocuğun kişisel sorumluluklarını alması ve bağımsız çalışma alışkanlığı kazanması açısından oldukça önemlidir.

Sağlıksız aile ortamları: Sağlıksız aile ortamında yaşanan problemlerden dolayı sağlıklı bir öğrenme ortamının olduğundan bahsedilemez. Bu ailelerde psikolojik, duygusal ve fiziksel şiddet görülebilir. Bireyler arasında güvensizlik duygusu vardır. Aile içi otorite genellikle bir kişi üzerinde toplanmıştır. “Biz” duygusundan ziyade bencillik hakimdir. Yaşanan problemler karşısında birey tek başınadır ve sağlıksız aile ortamında yetişen çocuklar ileriki yıllarında birçok ruhsal sorun ve davranış problemleri yaşayabilirler. Bu ailelerde çocukların bilişsel gelişimine pek önem verilmediği için uygun öğrenme ortamları oluşturmak gibi bir düşünce de pek yoktur. Çocuklar kısıtlı ilgi ve imkânlar içerisinde anne babalarından destek almadan kendi başlarına bir şeyleri başarmaya çalışırlar ya da mücadeleyi bırakırlar.

Kaynak: ATA-AÖF, EĞİTİM PSİKOLOJİSİ, Yrd. Doç. Dr. Muhammed ÇİFTÇİ

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*