Adi Şankara Kimdir?

Adi Şankara (d. M.S. 788 – ö. M.S. 820), Hintli filozof, mistik ve teolog. Śaṅkara Bhagavatpādācārya ve Ādi Śaṅkarācārya adlarıyla bilinen Hintli filozof Vedanta’nın bir alt kolu olan Advaita Vedanta öğretisinin tarihteki en ünlü temsilcilerinin başında gelir.

Tüm Hindistan’ı bir uçtan diğer uca katetmiş, Güney Asya’nın farklı kesimlerine gitmiş ve vaazlarıyla ve diğer düşünürlerle yaptığı tartışmalarla mensubu olduğu felsefenin yayılmasını sağlamaya çalışmıştır. Kurduğu dört manastır Advaita Vedanta’nın yayılmasını kolaylaştırmıştır. Adi Şankara’nın Daşanami manastır düzenini organize ettiği ve Shanmata tapınım geleneğinin kurucusu olduğuna inanılır.

Adi Şankara ile ilgili geleneksel kayıtlar Shankara Vijayams’da yer almaktadır. Biyografik ve efsanevi materyalin bir karışımı olan bu külliyatta filozofun hayatı şiirsel bir ifade biçimiyle anlatılır. Bunların arasındaki en önemli biyografler 14.yüzyıla tarihlenen Mādhavīya Śaṅkara Vijayaṃ, 15.-17.yüzyıl arasındaki bir tarihte yazılan Cidvilāsīya Śakara Vijaya ve 17.yüzyıldan sonrasına tarihlenen Keraļīya Śakara Vijaya’dır.

Adi Şankara, Nambodiri Brahmin topluluğu arasında şimdiki Kerala şehrinin yakınlarındaki Kaladi yakınlarında veya Aryamba’da dünyaya geldi. Anlatıya göre ailesi çocuksuz geçen uzun yıllardan sonra Vadakkunnathan tapınağındaki dualarından sonra Şankara’ya kavuşmuştur. Babası Şankara henüz daha küçük bir çocukken vefat etmiştir. Şankara’nın babası vefatında henüz üç yaşını doldurmamış olduğu söylenmiştir. Beş yaşında öğrencilik hayatı başlamış, sekiz yaşında Hindu kutsal metinleri olan dört Veda’ya hakim olmuştur.

Erken bir yaşta gezgin keşiş (sannyasa) olma eğilimi gösteren Şankara bu isteğine ancak annesinin ikna edip rızasını aldıktan sonra kavuşmuştur. Kerala’yı terketmiş ve guru (Hint maneviyatında mürşitin karşılığı) aramak için Kuzey Hindistan’a doğru yola çıkmıştır. Narmada Nehri kıyılarında Gaudapada’nın müritlerinden olan Govinda Bhagavatpada ile karşılaşmıştır. Şankara’ya kim olduğunu soran Govinda Bhagavatpada’yı Advaita Vedanta felsefesinden alınma bir dörtlükle yanıt verdiğinde Govinda’yı etkiler ve onun müridi olur.

Gurusu Şankara’yı Brahma Sutraları üzerine tefsir yazmak ve Advaita felsefesini vaz’ etmesi için eğitir. Kashi’ye seyahat eden Şankara orada ilk müridi olacak olan genç Sananda ile tanışır. Efsaneye göre talebeleriyle Vishwanath Tapınağı’na giden Şankara’nın yolunun üzerinde çevresinde dört köpek olan bir dokunulmaz çıkar. Müritlerinin yoldan çekilmesi ikazı üzerine dokunulmaz “Ebedi Atman’ımı mı yoksa bu tenden ibaret bedeni mi hareket ettirmemi istiyorsun?” diye sorar. Dokunulmazın tanrı Şiva’nın bir tezahürü, dört köpeğin de dört Veda olduğunu farkeden Şankara, dokunulmazın önünde saygıyla eğilir ve Manisha Panchakam adlı eserini kaleme alır. Badari’de ünlü Bhashya’larını (tefsirlerini) ve Prakarana granthaları (felsefi risaleler)ni kaleme alır.

Şankara Advaita Vedanta felsefe okulunun en ünlü zahit ve sözcüsü olmuştur. Tüm gerçekliğin Brahma dedidiği tek bir kaynaktan doğduğunu öne sürmüştür. Çokluk ve farklılık olarak görünen evren bir illüzyondan başka bir şey değildir. Bhagavad Gita, Upanişadlar ve Brahma Sutra yorumları Advaita Vedanta okulunun günümüzde hala önem verdiği metinler arasında yer alır.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*