Çatışmanın Grup Koruyucu İşlevleri ve Emniyet Supabı Kurumlarının Önemi
Coser’a göre çatışma düşmanlıkların serbestçe dile getirilmesini ve böylece “havanın temizlenmesini” sağlar.
Coser çatışmanın bütün toplumlarda var olduğunu ve de bütün toplumların çatışmadan kurtulmak için gerginlikleri ve düşmanlıkları kanalize edecek mekanizmalar oluşturma yoluna gittiklerini belirtir.
Bu mekanizmalar genellikle düşmanca duyguların ve saldırgan eğilimlerin yapıyı parçalamadan dışarıya atılmasını sağlayan “emniyet süpabı” kurumları (“safety-valve” institutions) aracılığıyla işlerler. “Emniyet süpabı” kurumları aracılığıyla yapı içerisindeki mevcut sorunlar, güç ve otoritenin dengesiz dağılımından kaynaklanan ve yapı çözücü etki yaratabilecek eşitsizlikler dile getirilir ve ortaya çıkarılır; böylelikle gerginliklerin ve düşmanlıkların yapıyı parçalamadan dışarıya atılması sağlanır. B
u bakımdan, “emniyet süpabı” kurumları bir anlamda “havanın temizlenmesi” işlevi görürler. Örneğin, “Bir öğrenci derneği veya fakülteyi iyileştirme komitesi, öğrencilere ve fakülteye şikayetlerini dile getirme olanağı sağlayarak, üniversitede bir emniyet süpabı işlevi görebilir” (Poloma, 2003: 100). Coser bu noktada “emniyet süpabı” kurumlarının düşmanlıkların dışarı atılmasını sağlayarak ilişkilerin daha da kötüleşmesini engellemeleri bakımından grup yapısının korunmasına katkıda bulunduklarını belirtir.
Öte yandan Coser “emniyet supabı” kurumlarının, toplumsal yapının korunmasına hizmet etmekle birlikte aslında tamamlanmamış bir işlevi yerine getirdiklerine de dikkat çeker. Nitekim emniyet supabı kurumları, yapıda birtakım yeni düzenlemeler yapacak ve temel çözümler sunacak mekanizmalardan çok gerilimin boşalmasını sağlayan geçici çözümler sunacak mekanizmalar olarak oluşturulmuşlardır. Bu nedenle de çözüm için gerekli olan, ilişkilerin değişen koşullara uygun olarak düzenlenmesini de engellerler. Neticede “emniyet supabı” kurumları tam bir çözüm sunmak yerine kısmi bir rahatlama sağlarlar.
Kaynak: T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 3781, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO: 2595