Yapılandırmacı Öğrenme Aşamaları
Yapılandırmacı öğrenme sürecinin nasıl olması gerektiğine dair kesin bir reçete yoktur. Ancak yapılandırmacılığın temel ilkelerine dayalı olarak önerilen bazı öğrenme modelleri ortaya konmuştur. Bunlardan en yaygın kabul göreni 5E modelidir (5E modeline eklemeler yapılarak 7E modeli de ortaya konmuştur). 5E Modeli, beş basamaklı bir süreç önermekte ve her basamak için öğretmen ve öğrencilere tavsiyeler sunmaktadır. Bunlar kısaca şöyle sıralanabilir:
Giriş (Engage) Aşaması: Öğretmen öğrencilerin dikkatini çekmek için sorular sorar. Öğrencilerin yeni yapılandıracakları bilgiler ile ilgili hazırbulunuşluk sağlanır. Yani öğrencilerin ön bilgileri, dikkat düzeyi, varsa yanlış bilgileri ortaya çıkarılır. Öğrenenlerde merak uyandırılır.
Araştırma (Explore) Aşaması: Öğrenciler ilgili konuyu farklı kaynaklardan araştırır. Öğretmen; öğrencilerin aktif olduğu beyin fırtınası, deneyler, birlikte çalışma, sınıf tartışması gibi teknikler kullanarak onların deneyim kazanmasına ve düşünceler üretmelerine fırsatlar verir.
Açıklama (Explain) Aşaması: Öğrenciye modeller, yasalar veya kuramlar sunulur. Öğrenciler, bu verilenler açısından kendi sonuçlarını özetler. Öğretmenler onların tutarlı ve geçerli genellemelere ulaşmasına rehberlik eder. Bu aşamada özellikle konu alanına özgü bilimsel ve teknik terimlerin anlamlı bir şekilde kullanılması sağlanmaya çalışılır.
Transfer Etme (Elaborate) Aşaması: Bu aşamada öğrenci, öğrendiklerini yeni sorular sorarak, araştırılması gereken yeni denenceler oluşturarak yeni durumlara transfer etmelidir. Örneğin; suyun ısınma eğrisini öğrenen bir çocuk, diğer sıvıları da kullanarak donma ve kaynama noktalarını araştırabilir. Hatta sıvıları metallerle karşılaştırabilir.
Değerlendirme (Evaluate) Aşaması: Öğrencilerin öğrenmelerine ilişkin izleme ve seviye belirleme tarzında değerlendirmeler yapılır. Böylece öğrencilerin cevaplarını ve etkinlikle ilgili görüşlerini alarak ve etkinliklerini izleyerek düzenlenen eğitim durumlarının onların bilgiyi ne düzeyde doğru yapılandırdığı belirlenmeye çalışılır. Değerlendirme neticesinde gerekli düzenlemeler yapılır, öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda uygulanan planda değişiklikler yapılır.
Kaynak: ATA-AÖF, EĞİTİM PSİKOLOJİSİ, Yrd. Doç. Dr. İsmail AY