Felsefe hakkında her şey…

Guo Xiang

22.01.2024
134
Guo Xiang

Guo Xiang (Kuo Hsiang ve Zixuan olarak da bilinir) klasik Taocu öğreti Zhuangzi (Chuang-tzu) üzerine yapılmış en önemli yorumların yazarıdır. İç, dış ve çeşitli bölümlere ayrılmış otuz üç bölümün bugünkü şekliyle düzenlenmesinin arkasındaki isimdir.

Yorumun amacı görünürde orijinal metindeki fikirleri açıklığa kavuşturmak olmalıdır. Ancak Guo Xiang‘ın Zhuangzi yorumu pek çok orijinal ve özgün fikir içermektedir. Bu nedenle yorumunu yaptığı metni sanki Guo’nun kendi eseriymiş gibi incelemek mümkündür.

Guo Xiang‘ın felsefesini bu şekilde, klasik Taocu biçimiyle sunmayı seçmiş olması, Konfüçyüsçülerin, Taocuların ve Guo’nun zamanından itibaren giderek artan bir şekilde Budistlerin yapıcı bir diyaloga girerek her üç sistemin de kendi güçlü yanlarını içeren düşünce sistemleri inşa etme biçimleri için bir taslak görevi görmüştür.

Guo Xiang‘ın Zhuangzi’ye yazdığı şerhin gerçek yazarı konusunda bazı tartışmalar vardır. En eski kaynak olan Jin Shu (Jin Hanedanlığı’nın Standart Tarihi), Guo’yu şerhin iki bölümü hariç tamamını bir nesil önce yazan Xiang Xiu’dan (ö. MS 300) intihal etmekle suçlar. Mevcut araştırmalar, Guo’nun Xiang Xiu’nun eserinden ve daha önceki diğer şerhlerden yararlandığını onaylamakla birlikte, Guo’yu hâlâ başlıca yazar olarak kabul etmektedir.

Bu kabul için kanıtlar üç ana alanda toplanmaktadır. İlk olarak, şerhteki en yenilikçi felsefi unsurlar Xiang Xiu’nun diğer eserlerindeki unsurlarla örtüşmemektedir. İkinci olarak, yirminci yüzyılın başlarında, Guo’nun yürüttüğü çalışmaları detaylandıran şerhin bir ön sözü keşfedilmiştir ve son olarak, çeşitli dil bilimsel analizler ve diğer eserlerdeki referanslar Guo Xiang‘ın asıl yazar olduğunu göstermektedir.

Guo Xiang‘ın hayatı hakkında çok az şey bilinmektedir. Büyük siyasi çalkantıların hüküm sürdüğü bir dönemde yaşamış olmasına rağmen kendi siyasi kariyeri istikrarla ve önemli başarılarla doludur. Batı Jin Hanedanlığı’nın (MS 265-316) hızla çöküşüne neden olan altı isyancı gruptan birinde yüksek bir mevkide yer almıştır. Bu ilginç bir bilgidir; çünkü çağdaşı olan Ji Kang (MS 223-262) ve Ruan Ji (MS 210-263) gibilerinin aksine, ki bu isimlerin her ikisi de yozlaşmış olarak gördükleri hükûmet sisteminden emekli olmuşlardır, Guo Xiang halkın ileri gelenlerinden biri olarak benimsediği görevi yerine getirmeye devam etmiştir.

Yazan: Sosyolog Ömer Yıldırım

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

2005'ten beri çevrim içi felsefe yapıyoruz...