Okul Binası ve Sınıfların Fiziksel Özellikleri

felsefe Nedir

Öğretmenlerin önemli görevlerinden biri de öğrencilerinin öğrenmelerini en yüksek düzeye çıkaran ortamlar oluşturmaktır. Sadece harekete geçirici (motive edici) bir öğrenme ortamı oluşturma, öğrencilerden çoğu için davranışta hızlı ve kalıcı değişiklikler meydana getirmek için yeterli olmaz. Fiziksel ortamın da iyi düzenlenmesi gerekir.

Öğrencilerin sosyal ve iletişimsel davranışları üzerinde etkili olan fiziki ortamda olması gereken özellikler şunlardır:

  • Fiziksel mekân rahat ve yeterince büyük olmalı.
  • Öğrencide öğrenim etkinliklerine katılma isteği uyandırmalı.
  • Öğrencide çoklu öğrenme fırsatlarına zemin hazırlamalı.
  • Öğretmenlerin beklentilerine cevap vermeli.
  • Öğrencilerin tekrarlar yapmasına fırsat vererek, kazanımların sürekliliği sağlanmalıdır.

Okul ve sınıfların sahip olduğu fiziksel özellikler, ülkenin ekonomik durum ve eğitim politikalarıyla yakından ilişkilidir. Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri arttıkça ideal okul ve sınıf ortamlarına kavuşma şansı da artmaktadır. Yaşadığımız yüzyılın “bilgi çağı” olarak adlandırılmasından dolayı eğitim öğretim faaliyetlerinde mükemmeli yakalamak için çabaların arttığı görülmektedir.

Öğrenci okulda bulunduğu sürenin büyük bir kısmını sınıfında geçirir. Bu nedenle sınıfın öğrencinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde düzenlenmesi gerekir. Öğrenme sürecinin başarılmasında önemli bir etken uygun bir fiziksel çevredir. Eğitim türü ve düzeyi, dersin amacı gibi değişkenlere göre yapılandırılmış sınıf ortamı öğrencilerin güdülenmelerine yardımcı olur. Yapılandırılmış ortam, sınıfta yer alan fiziksel özelliklerin amaca uygun düzenlenmesi anlamına gelmektedir. Her durumda eldeki olanaklar ölçüsünde düzenlenebilecek en uygun sınıf ortamının oluşturulması amaçlanmalıdır. Çünkü fiziksel ortamın uygunluğu etkili öğrenme-öğretme sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır. Bununla birlikte, çekici kullanışlı elverişli araç gerece sahip olan iyi planlanmış, konforlu sınıflar istenilir bir eğitim programı için mükemmel bir katkı sağlarlar. Bu tür bir sınıf öğrenciye okulu daha çekici hâle getirir ve etkili öğrenme ve öğretme için zemin hazırlar.

Kaynak: ATA-AÖF, EĞİTİM PSİKOLOJİSİ, Yrd. Doç. Dr. Muhammed ÇİFTÇİ

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*