Felsefe hakkında her şey…

Drama dersinin amacı nedir? Drama dersi öğrencilere ne gibi kabiliyetler kazandırabilir?

07.10.2024
Drama dersinin amacı nedir? Drama dersi öğrencilere ne gibi kabiliyetler kazandırabilir?

Drama dersinin amacı nedir? Pek çok ebeveyn, çocuklarının özellikle lisedeyken, üniversiteye girmelerine ve kariyer yapmalarına yardımcı olacağını düşündükleri seçmeli dersleri almalarını istiyor.

Bu, yaşamı boyunca çeşitli iş ve kariyer seçenekleri ile karşılaşması muhtemel olan yaklaşık 17 yaşındaki bir genç için iş olanaklarının son derece geniş olduğu gerçeğine rağmen böyledir.

Peki neden drama eğitimi? Drama ve öğrenme üzerine 30 yıldır araştırma yapan akademisyenler olarak, drama eğitimi almanın gençlerin bugününü güzelleştireceği ve geleceğine katkıda bulunacağı açıktır. Drama yaşam, eğitim ve iş bulma becerileri sağlar.

Ekip çalışması, proje yönetimi, topluluk önünde konuşma ve daha fazlası

Birçok işveren, ekip çalışması yapabilen, komplike bir projeyi başlangıçtan son aşamaya kadar yönetebilen ve topluluk önünde veya müşterilere karşı iyi hitap edebilen çalışanlar ister. Yaratıcı ve etkili bir şekilde sorun çözebilen, esnek düşünebilen, değişen koşullara uyum sağlayabilen ve başkalarının bakış açısını da kavrayabilen elemanlar arar.

Şimdi çocukların drama dersinde öğrendiklerini göz önünde bulunduralım.

Takım çalışması

Bir metin yazmak veya bir gösteriye imza atmak için ekip olarak arkadaşlarla birlikte çalışmak gibisi yoktur. Seyirciye bir performans sunmak için birlikte çalışmak durumunda olmak büyük bir heyecan ve yüksek bir görev duygusu yaratır. Drama sınıfında ekip çalışması yoluyla güven ve iş birliği ilişkileri kurulur. Bunlar çocukların hayatları boyunca kullanabilecekleri değerli becerilerdir.

Topluluk önünde konuşma

Drama, topluluk önünde konuşmak için öz güveninizi artıran iletişim ve sunum becerilerini geliştirir. Dinleyicilerinizle başarılı bir şekilde iletişim kurmak ve onları ikna etmek için mekânı, jestleri, duruşu nasıl kullanacağınızı ve konuşma temponuzu, ses tonunuzu ve düzeyinizi nasıl değiştireceğinizi öğrenirsiniz. Bu, ileride çocuklarımızın iş görüşmelerinde, çalışma hayatında ve akademik kariyerlerinde kullanacakları bir beceri setidir.

Hızlı problem çözme

Drama dersinde doğaçlama yapmayı öğrenirsiniz. Ayaküstü hızlı ve yaratıcı düşünme becerisi birçok işveren için değerlidir.

Yaratıcı ve eleştirel düşünme

Drama, eleştirel düşünmeyi harekete geçirir; meselelere farklı açılardan bakmanın ve nüansları anlamanın bir aracıdır. Drama dersinde bu karmaşayı çözmek, öğrencileri şimdi ve gelecekte hayatlarının diğer bölümlerindeki zorluklarla başa çıkma becerisiyle donatır. Çocukların yaratıcılıklarını kullanmalarına, alternatif gelecekler hayal etmelerine ve güvenli bir alanda radikal fikirleri deneyip test etmelerine olanak tanır. Yaratıcılık ve hayal gücü geleceğin işleri için gerekli becerilerdir.

İkna edici bir argüman oluşturmak

Bir drama performansında, seslerini kullanma pratiği yapmaları, endişelerini dile getirmeleri ve başkalarını harekete geçmeye çağırmaları öğrencilerin söyleyecek önemli bir şeyleri olduğunda etkileyici bir araç olabilir. Akranlarla birlikte canlı tiyatro izlemeye gitmek, oyunlar üzerinde çalışmak ve tiyatroyu analiz etmek büyük, karmaşık ve küresel fikirlerle ilgilenmek ve bunları tartışmak anlamına gelir. Düşüncenizi nasıl şekillendireceğinizi ve ilgi çekici bir şekilde nasıl ifade edeceğinizi bilmek değerli bir iş becerisidir.

Sanatsal ve tasarım becerileri

Öğrenciler drama eğitimi alırken sanatsal, performatif ve tiyatro tasarımı becerilerini öğrenirler ve bu beceriler yaratıcı endüstrilerde çok çeşitli işlerde istihdam edilmelerine imkân sağlayabilir.

Deliller

Drama eğitiminin gençlerin yaşamları ve istihdam edilebilirlik becerileri üzerindeki etkisine ilişkin çok sayıda kanıt bulunmaktadır.

Araştırmalar dramanın empatiyi [efn_note]Ewing, R. (2020). Pedagogy, empathy and praxis: using theatrical traditions to teach: by Allison Grove O’Grady, Switzerland, Palgrave Macmillan published by Springer Nature, 2020, $86 (hardcover), ISBN 978-3-030-39525-4; $76.55 (eBook), ISBN 978-3-030-39526-1. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39526-1NJ44(1), 60–61. https://doi.org/10.1080/14452294.2020.1859670[/efn_note], sosyal becerileri, refahı ve öz güveni geliştirdiğini göstermektedir. [efn_note]Asimidou, A., Lenakakis, A., & Tsiaras, A. (2021). The contribution of drama pedagogy in developing adolescents’ self-confidence: a case study. NJ45(1), 45–58. https://doi.org/10.1080/14452294.2021.1978145[/efn_note]

Drama öğrencilerini kapsayan çalışmalar, gençlerin drama eğitiminden bir arkadaşlık ve eğlence duygusu edindiklerini de bildirmektedir. Ayrıca kişiler dramanın bir benlik duygusu ve önemli yaşam yetkinlikleri geliştirmelerine yardımcı olduğunu da ifade etmişlerdir.

Araştırmalar dramanın öğretmen eğitiminin etkili bir parçası olabileceğini de göstermiştir. [efn_note]Raphael, J., White, P.J. (2021). Transdisciplinarity: Science and Drama Education Developing Teachers for the Future. In: White, P.J., Raphael, J., van Cuylenburg, K. (eds) Science and Drama: Contemporary and Creative Approaches to Teaching and Learning. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84401-1_9[/efn_note]

Dramanın çocuğunuzun hayatına kattığı değeri düşünün

Elbette okul, çocuğunuzu kurallara uyan, uyumlu ve yardımsever bir işçi arıya dönüştürmek demek değildir. Bu artık onların hayatı. Nasıl ki iş yerinizin pozitif bir ortam sunması yaşam kalitenizde büyük bir fark yaratıyorsa okul deneyiminin keyifli geçmesi de bir gencin ruh sağlığı için çok önemlidir.

Eğer çocuğunuz dramadan hoşlanıyorsa ona nedenini sorun. Alacağınız cevabın derinliği sizi şaşırtabilir.

Drama güçlü bir aidiyet duygusu yaratır.

Drama dersi çocuğunuzun okuldaki diğer kişilerle ve toplumla bağ kurmasına yardımcı olabilir. Empati geliştirmelerine, gerçek dünyada (sosyal medya dışında) başkalarıyla ilişki kurmalarına ve kendilerini derinlemesine ele almalarına katkıda bulunabilir.

Aşk, ihanet, arkadaşlık, hırs, güç, kıskançlık, sorumluluk ve daha fazlası gibi hayattaki büyük şeylerle ilgilenmelerini ve bunları öğrenmelerini sağlayabilir.

Sınav baskısı ve rekabetin bunaltıcı olabildiği lise yıllarında, bir drama sınıfı ve sağladığı birliktelik hoş bir rahatlama getirebilir.

Ve son olarak: Yaratıcı olmanın, kendinizi ifade etmenin ve bir izleyici kitlesine sunmanın heyecanını hafife almamak gerekir.

 


Bu makale Sosyolog Ömer Yıldırım tarafından www.felsefe.gen.tr için, Jo Raphael ve Joanne O’Mara’nın “What’s the point of drama class? It teaches the workplace skills employers want, for a start” isimli makalesinden Türkçeye çevrilip derlenerek hazırlanmıştır. Alıntılanması durumunda kaynak gösterilmesi, ahlaklıca olanıdır.

Çeviri ve Derleme: Sosyolog Ömer Yıldırım

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

2005'ten beri çevrim içi felsefe yapıyoruz...