Felsefe hakkında her şey…

Aristoteles ikna etme konusunda yetkinleşmenize nasıl yardımcı olabilir? Logos, pathos ve ethos ile insanları kendi tarafınıza çekin…

19.12.2024
Aristoteles ikna etme konusunda yetkinleşmenize nasıl yardımcı olabilir? Logos, pathos ve ethos ile insanları kendi tarafınıza çekin…

İkna, bir konuda birinin inanmasını sağlamak, inandırmak, birilerinin sizin gibi düşünmesini sağlamaktan çok daha fazlasıdır. Örneğin ikna, sosyal yaşantıdaki stresi azaltmak için harika bir araç olabilir; çevrenizdeki insanları aynı hedef etrafında birleştirmek için onu kullanabilirsiniz.

İknanın ardındaki ana ilkeler antik dönemlere kadar uzanır. Aristoteles, bundan yaklaşık 2 bin yıl önce insanları ikna etme sanatına adadığı “Retorik” adlı eserinde bu temel beceriyi üç farklı biçimde sınıflandırmıştır.

Aristoteles’in üç ana retorik aracı; akla dayalı ifadeleri içeren logos; duygulara dayalı ifadeleri bildiren pathos ve güvenilirlik ile kişiliğe dayalı ifadeler olan ethos biçiminde sıralanır. Bu araçları hem sosyal hayatınızın içinde hem de farklı birçok alanda kullanabilirsiniz.

Somut gerçeklikleri kullanın

Sosyal hayatınızda kişisel güvenilirlik oluşturmak için mantığa dayalı argümanlar oluşturun. Gerekçelerinizin her zaman somut gerçekliklere dayalı olduğundan emin olun. Duygusal hitaplar bazı durumlarda etkili olsa da bunları ölçülü kullanın; hedef kitlenizi manipüle etmeye çalışıyormuşsunuz gibi görünürse bu ifadelerin geri tepebileceğini unutmayın.

Çevrenizle bağlantı kurun

Ethos tamamen argümanlarınızı kişisel güvenilirliğe dayandırmakla ilgilidir. Bu nedenle çevrenizde olumlu bir kişisel imaj oluşturmanız önemlidir. Örneğin bir iş arkadaşınıza, ona nasıl yardımcı olabileceğinizi sormak veya insanlara daha sık “teşekkür ederim” demek bile sosyal ilişkilerinizde olumlu bir fark yaratabilir. Çevrenizle aranızda güven inşa etmek için çaba sarf edin ve karakterinizi olumlu, makul ve iş birliğine yatkın olarak biçimlendirin.

Çevrenizi tanıyın

Çevrenizle iletişim kurmak ve aktif dinleme pratiği yapmak, onların düşünme biçimlerini ve sosyal ortam kültürünüzü tanımanıza yardımcı olabilir. Bu bilgiyle donandığınızda, herhangi bir durumu “topluluk tarafından paylaşılan ortak kabuller açısından” ele almanız iyi olacaktır. Argümanlarınızı, hedef kitlenizin hâlihazırda inandığı şeylerle örtüşecek şekilde oluşturun. Örneğin iş arkadaşlarınızı değiştirmeye çalışmak yerine, onlarla zaten onların da düşündüğü noktada makul bir zeminde buluşursanız çok daha başarılı olacaksınızdır.

Bu stratejiler yalnızca toplumsal hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda genel olarak daha saygılı ve uyumlu bir yaşantı sürmenize de katkıda bulunacaktır.

Yazan: Sosyolog Ömer Yıldırım

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

2005'ten beri çevrim içi felsefe yapıyoruz...